בשנת 2024 הוענקו 50 מענקי יצירה, לאמנים, אמניות וקבוצות אמנים.יות הבאים.ות (לפי סדר א-ב):
אדוה קרני • אורי הולבן • אוריאל מירון • איתן בן משה • אירה אדוארדובנה • אלה אמיתי סדובסקי • אלעד לרום • אריאל הכהן • אשחר חנוך קלינגבייל • גלעד בן שץ • דניאל קיצ'לס • הדר גד • הילה שפיצר • הלל רומן • ורדי כהנא • חמוטל פישמן • חן כהן • חניתה אילן • טל אנגלשטיין • טלי מילשטיין • טליה בן אבו • יואב עמנואל וינפילד • יונתן רון • יקירה אמנט • מור אפגין • מורן קליגר • מיכל בקי • מעיין אליקים • מרים כבסה • משה רואס • נבט יצחק • נטלי אילון • נטעלי שלוסר • נעמה רוט • נרדין סרוג'י • עדן בנט • פאטמה אבו רומי • פסי גירש • צבי לחמן • צוקי גרביאן • ראובן קופרמן • רון עמיר • רונית פורת • רותי סלע • רחל קיני • רלי אברהמי • שיר רז • תמר אוסטרהוף • תמר ליבנה • תנועה ציבורית •
אבי לובין • אבי סבג • אודי אדלמן • דר. איה לוריא • אילנית קונופני • אירית לוין • אלי פטל • אסד עזי • דבורה ליס • דגנית ברסט • דניאל לנדאו • דניאל שושן • דרורה דומיני • הילה כהן שניידרמן • דר. חוסני שחאדה • טל יחס • טלי בן נון • דר. טלי טמיר • יורי כץ • יניב שפירא • לאה אביר • מנאר זועבי • דר. מעין שלף • דר. נדים כרכבי • סמדר מסינג • סרג'יו אדלשטיין • דר. עדינה קמיאן • פריד אבו שקרה • רולא ח'ורי • רון ברטוש • רינת אדלשטיין • שלומית ברוייר • דר. תמר מאיר •
סך מענקי היצירה שהוענקו – 1,500,000 ש"ח.
———————————————————————————————————
מענקי חירום
בשנת 2024 הפנתה קרן פלומס משאבים לשלושה פרויקטים של מענקי סיוע חירום לאמנים ואמניות הפלסטיים בעקבות פגיעת המלחמה:
תמיכת פלומס בפרויקט: 100.000 ₪
2. פרויקט סבסוד סטודיו
קרן פלומס חברה לאיגוד האמנים הפלסטיים בתכנון ומימון לפרויקט מענקים שמטרתו לסייע לאמנים.יות לשכור חלל עבודה. 20 אמנים.יות נבחרו בעקבות קול קורא ותהליך בחינת הפניות בניהול איגוד האמנים.
סך המענקים: 360.000 ₪
3. פרויקט רכישת עבודות אמנות להצבה במוסדות ציבור
קרן פלומס חברה לאיגוד האמנים הפלסטיים בתכנון ומימון פרויקט מענקים יעודיים למוסדות ציבור למטרת רכישת עבודות אמנות עכשווית מאמנים/אמניות ישראלים.ות והצבתן/הצגתן במרחב הציבורי. הפרויקט מצוי בשלבים מתקדמים של התאמת עבודות אמנים.יות למוסדות המשתתפים. עם השלמת הפרויקט יפורסמו המוסדות והעבודות שיוצבו/יוצגו בהם.
הסכום שהוקצע למענקי הרכישה: 504.000 ₪
————————————————————————————————————
מחקר שטח 2022-2023
(בשנת 2024 לא הוענקה מלגת מחקר שטח)
אלברט סויסה – סופר, אוצר, כותב בתחום המסה והביקורת של האמנות ושדה האמנות
נושא המחקר : היצירה, מעבר לכל אובייקט
מאמר המחקר יפורסם בתחילת 2025.
אלברט סויסה על האמנים והאמניות שהשתתפו במחקר, בסדר א-ב:
אהרון פנחס גרונדמן – אהרון פנחס (רוני) גרונדמן גדל בסביבה מובהקת של אמנות. כבר בילדותו הוא התגלה כ'מוכשר' לציור, כישרון שלווה ביחס סביבתי של שוויון נפש מנוכר. למרות זאת, ציוריו בילדות מאופיינים באינטואיציות גרפיות יחידאיות, רבות-השראה, שמסתיימות בנתק רב-שנים כמעט מוחלט. לאחר שנים של מסע רוחני ארוך ביותר, לעת זקנה הוא שב לצייר, לחפש את המקום של הציור שאולי לא ניתן עוד לשוב אליו. מנגד, העתיד גם הוא אינו מבטיח דבר. הוא פשוט מצייר.
יעל טופול ז"ל – ציוריה עוסקים בהווי החיים של הקהילה התימנית בישראל של שנות ילדותה ונעוריה והיא התמחתה בקדרות תימנית של כלי אוכל ופולחן יהודי. היא השאירה מאחוריה גוף עבודות מרשים בציור ובקדרות. הנצחתה והנגשת יצירותיה לציבורהרחב היא בבחינת הכרח של צדק פואטי ותרבותי, שכן היא מהווה גם קול לדור שלם של יוצרות, בדומה לאמנית המופלאה שרה אלימי, שפעלו במחצית השניה של המאה ה-20 מחוץ למיינסטרים הישראלי ויצירתן הנוקבת והביקורתית לא זכתה למעמדה הראוי.
תערוכה רטרוספקטיבית של יצירתה תוצג בגלריה אגריפס ובגלריה מרי, ירושלים, במאי-יוני 2025.
יצחק ירושלמי – ירושלמי הוא צלם אוטודידקט שלא ידע שהוא אמן, וגם אינו דורש הכרה בכך. כילד חוץ בקיבוץ של שנות השבעים, בחופשות שלו הוא עבד קשה בשדות החקלאיים שמחוץ למעברת העולים מורשה, שכונת ילדותו, על מנת לקנות לעצמו מצלמה, ואז במשך שמונה שנים הוא צילם ותיעד את בני המעברה באהבה ובמסירות גדולה. 1,400 התצלומים שצבר הם כל-כולם ממעברת מורשה ואף לא תצלום אחד מהקיבוץ. תצלומיו הם ביטוי לפוטו-פואטיקה ופוט ו-תרפיה יחידים במינם. מן הראוי לחקור גם את ההיבטים החברתיים והפוליטיים שבצידם, הפועלים כשתיקה רועמת.
תערוכת צילומים בגלריה מוסררה, ירושלים, אוקטובר-נובמבר 2023.
לובנה א-סאנע – אדריכלית ואמנית בדואית מהכפר אל-לגייה המשלבת בין ארכיטקטורה לאמנות בהיבטים של אקטיביזם חברתי ציבורי במרחב הציבורי. ממייסדי תנועת סאעדה לאמנות המתמקדת במתן ביטויים אמנותיים רב תחומיים וקטיביסטיים בתחום ובמרחב הממשי של הסכסוך הישראלי פלסטיני.
מירי נשרי – עיקר עניינה של מירי נשרי הוא בכל מה שנמצא בין בריאה לכיליון בהקשרים ממשיים של הופעתם במציאות הפרטית הפרטנית ולא רק במחשבה. אשר על כן, הבין-תחומיות שלה היא הבין -תחומיות של החומר והגוף הממשי, בין בריאה לכיליון. הגוף הממשי ביצירתה הוא בראש ובראשונה הגוף שלה, הביו-גרפיה שלו, וממילא החוויות הנשיות והלידה שלה כמקור סמכותי, יחיד ומיוחד, ליצירה האמנותית. "מבשרי אחזה אלוה" הוא הכלל שהיא נוקטת גם בעוברה אל מרחבים כלליים יותר, כגון החברתי-ציבורי והפוליטי-מדיני.
נורית עגור – היצירה של עגור נעה על שני צירים משלימים ומנוגדים בעת ובעונה אחת. מחד גיסא, חתירה אוטופית גואלת אל היצירה הממשית והמוגמרת, ומאידך גיסא, היצירה מכילה את הקו המבדיל/משלים בין נשמה לגוף ובין קודש לחול. המדיומים השונים אינם חתירה להתנסויות שונות, אלא ממדים חומריים וצורניים החותרים ללא לאות לאותה המטרה – רפואה ומזור לאדם. לכל אדם, לא רק לאמנית עצמה.
נידל ג'בארין – נידאל ג'בארין מציג מסע ייחודי ביותר, ארוך ומפותל, בין רגישות ונאמנות פנימית של הנפש לבין מקומות, אנשים ודברים , השתקפותם במראת הציור והתגלמותם בגושי האבן. מעל לכול חותר ג'בארין אל המחוזות האפלים של הנפש – מצבי רוח, מחלות, מומים ושיגעו ן – לא כמקומות מסתוריים או דחויים המעניקים סיפוק מציצני, אלא כמצבים טבעיים, אותנטיים, שרירים וקיימים, נפוצים ושגורים למדי בחיים ובעולם.
עקיבא טורובצקי – עולמו של עקיבא אלון טורובצקי מקורו בזיווג קוסמי בין ארץ לשמיים, ביתרון קל לשמיים. הזיווג הזה אצלו אינו לעומתי לחלוקת הטבע האופקית המסורתית שבמלאכת הציור, המתכתבת לאחר מעשה עם מבנים נפשיים ורוחניים – שכן טורובצקי כלל אינו מתעניין בשפת הציור. הזיווג הזה מקורו בחוויות ילדות עזות ביותר, הנתפסות אצלו על גבול ההתגלות. השמיים והארץ ומלואה מזוככים אצלו כבהשתקפות הדדית שיד אדם לא נגעה בה ולא מיעטה אותה מעולם. הציור שלו אינו מדיטציה (ובוודאי לא מחשבה), ואף לא הבעת רגש כפשוטה. הציור אצלו הוא היות מכחול לרוח טמירה ונעלמה.
תערוכת יחיד בגלריה 'אשכילה', ביפו, דצמבר 2024.
רוז'ה ישי בנישו ז"ל – אמן בין-תחומי ייחודי בכל רמ"ח אבריו, שהורתו במוזיקה ובהגות הרוחנית. יצירתו הפלסטית – פיגורטיבית ומופשטת – היא שילוב של התכוונות פילוסופית רוחנית, שיתוף יוצרים והוראה דינמית, פועלת, מיטיבה ואף אתית. יצירה, שעל אף לידתה באישי, היא כבר וממילא יוצאת אל המשותף והכללי.
פרויקט "מבוך", מאי 2024, פסטיבל מוסררהמיקס
סרט על יצירתו יושלם בהמשך.
שלמה וזאנה – פעיל חברתי רב פעלים ויוצר רב תחומי, העושה שימוש במדיומים שונים – פיסול, וידאו, פרפורמנס, הפנינג, תיאטרון וקולנוע – ככלים אקטיביים, אפקטיביים ותלויי מקום, לצרכים של יזמות ומאבקים חברתיים ופוליטיים שוברי גבולות.
תהל רן – אמנית מרשימה שגילתה פתאום את מדיום הציור המיוחד לה באופן ישיר וללא כל תיווך. הפרויקט האמנותי החדש והניירות הנערמים הם גילוי חדש אודות הממד הוויזואלי והפלסטי של הכתיבה. האמנית ועבודתה חומקות מתבניות מוכרות.
——————————————————————————————————-
מדיניות וזכויות
בשנת 2024 המשיכה קרן פלומס את תמיכתה בעבודת איגוד האמנים הפלסטיים לעיגון שכר אמן במבחני התמיכה של הגלריות הציבוריות הנתמכות ע"י משרד התרבות, ובהשגת תקציב נוסף ייעודי למטרה זו.
צוות המדיניות של איגוד האמנים הפלסטיים, בראשות רויטל בן אשר פרץ, הוביל את הפרויקט בהצלחה והשיג את יעדיו. בשנת 2025 תעקוב הקרן אחר מיסוד ומימוש ההשגים.
—————————————————–
מחקר עיוני
בשנת 2024 הורחב פרויקט "נקודת מבט", מאגר אינטרנטי של טקסטים פרי עטם של אמנים ואמניות ישראלים, בניהולה של עמותת "מרסל לקידום אמנות ותרבות".
לאתר הפרויקט:
https://www.marcel-art-projects.org/pov
אירוע השקה התקיים באוקטובר 2024. במסגרת האירוע הוקרן בהקרנת בכורה סרט תיעודי על ליליאן קלאפיש בהפקת פרויקט "ארכיון העתיד", בסיוע "נקודת מבט". כמו כן, הוקראו טקסטים של אמנים ואמניות פרי סדנת כתיבה חופשית ראשונה לאמנים פלסטיים, ביוזמת פרויקט "נקודת מבט".
לתמלול הסרט על ליליאן קלאפיש, מתוך אתר "נקודת מבט"
——————————————–